Janne

Janne Koljonen LUMA-keskus Pohjanmaan uudeksi johtajaksi

LUMA-keskus Pohjanmaa

LUMA-keskus Pohjanmaan uudeksi johtajaksi on nimetty Janne Koljonen. LUMA-keskus Pohjanmaa kiittää edellistä johtajaa Seppo Niemeä ja toivottaa hänelle hyvää jatkoa. Seuraavaksi tutustutaan Janneen.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Kerro, kuka olet?

–  Olen Janne Koljonen. Olen työskennellyt Vaasan yliopistossa kohta 20 vuotta. Opetan automaatioon ja tietotekniikkaan liittyviä aiheita, teen tutkimusta ja vastaan Energia- ja informaatiotekniikan kandidaattikoulutusohjelmasta.

Mikä sai sinut kiinnostumaan LUMA-keskus Pohjanmaan johtajan tehtävästä?

–  Olen vuosien varrella tehnyt yhteistyötä LUMA-keskuksen kouluttajien kanssa, ja olen itsekin järjestänyt muun muassa Tekno-TET-vierailuja yläkoululaisille. Johtajan tehtävään ryhtyminen on aika lailla luonnollinen jatko tälle.

Mitä odotat työtehtävästä?

–  Toivottavasti saamme pidettyä LUMA-keskuksen toiminnan yhtä korkeatasoisena ja kiinnostavana kuin ennenkin. Johtajan tehtävänä on auttaa LUMA-keskuksen työntekijöitä onnistumaan. Toivon, että voimme jatkossa yhdessä iloita monista onnistuneista kohtaamisista lasten, nuorten ja heidän opettajiensa kanssa.

Mitä olet opiskellut ja miksi? Mikä sai sinut kiinnostumaan näistä asioista?

– Olen opiskellut sähkötekniikkaa ja automaatiota Vaasan yliopistossa. Opintoihin sisältyi myös paljon matematiikkaa, tilastotiedettä ja fysiikkaa. Olen diplomi-insinööri ja tekniikan tohtori. Matematiikka ja luonnontieteet ovat kiinnostaneet minua ihan pienestä pitäen, lapsena niihin liittyviä asioita tuli pohdittua paljon. Lisäksi luin lähikirjastosta suurin piirtein kaikki avaruuslentoihin liittyvät kirjat.

Mikä Vaasan yliopistossa on parasta ja mitä täällä voi opiskella?

– Vaasan yliopistossa kaikki on lähellä toisiaan ja tosi kauniilla paikalla meren ääressä. Täällä voi opiskella tekniikkaa, kauppatieteitä, hallintotieteitä ja viestintätieteitä. Tekniikan osalta voi opiskella sähkö- ja energiatekniikkaa, automaatiota ja tietotekniikkaa, tuotantotaloutta ja tietojärjestelmätiedettä.

Mitä teet vapaa-ajalla?

– Pidän liikunnasta ja urheilusta. Olen aikoinani kilpaillut yleisurheilussa, pelannut jalkapalloa ja harrastanut karatea ja eskrimaa, joka on filippiiniläinen taistelulaji. Nykyään valmennan nuoria jalkapalloilijoita, pelaan golfia ja kuntoilen monipuolisesti. Luen myös paljon kirjoja, sekä tietokirjoja että kaunokirjallisuutta.

Mitä haluat sanoa lapsille, nuorille ja kaikille muille?

– Kannustan lukemaan ja tutkimaan eri aiheita mahdollisimman laajasti: tähtitiedettä, psykologiaa, kirjallisuuden klassikoita, jne. Tämä opettaa katsomaan asioita eri suunnista, mikä vuorostaan kehittää ajattelutaitoja, joita voi sitten hyödyntää missä tahansa yhteyksissä. Vastaavasti kannustan – varsinkin nuorena – harjoittelemaan useita urheilulajeja.

Tutustu lisää Janneen videolla. Mitä mielenkiintoista Janne esittelee ja kertoo? Miten tehdään sähköä? Katso video LUMA-keskus Pohjanmaan YouTube-kanavalta.

Teksti & kuva: Saana Söderlund

LUMA-keskus Pohjanmaa