Junioreiden tutkimuskerhossa lapset tutustuivat luonnontieteisiin ja tekniikkaan

LUMA-keskus Pohjanmaa

LUMA-keskus Pohjanmaa järjesti kesäkuun alussa Junioreiden tutkimuskerhon 1-2 –luokkalaisille. Kerho järjestettiin Vaasan yliopistossa SAGA –tiedeluokassa, joka sijaitsee Technobothnian rakennuksessa.

Kerholaiset pääsivät tutustumaan Sphero –robottipalloihin ja rakentamaan niille erilaisia ratoja käyttäen luovuutta sekä erilaisia materiaaleja. Lisäksi robottipallon ohjelmointi kiinnosti monia lapsia. Munamikroskoopeilla lapset tutkivat yliopiston kampusalueella ympäristöä ja luontoa. Samalla he tekivät havaintoja sekä ottivat valokuvia käyttäen mikroskooppeja ja tabletteja. Kerholaiset tutustuivat myös kemian ihmeelliseen maailmaan tekemällä omia ja hienoja sokerisateenkaaria. Technobothnian kierroksella nähtiin erilaisia robotteja ja sähkötekniikkaa esimerkiksi sähköauto ja sähköpyörä, jolla kerholaiset pääsivät polkemaan energiaa.

Kerhossa viihtyivät niin lapset kuin kerhon ohjaajatkin Saana Söderlund ja Katarina Martonen. Lapset olivat motivoituneita oppimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Joku lapsi olisi toivonut vielä kerhon jatkuvan. Saatu palaute kerhosta oli positiivista ja kannustavaa. Katso Junioreiden tutkimuskerhon videokooste YouTube -kanavaltamme.

Tästä on hyvä keskuksen jäädä kesälomille ja palata takaisin elokuussa. Kesällä LUMA-keskus Pohjanmaan henkilöstöön tulee muutoksia. Keskuksen johtaja Seppo Niemi jää pois ja tilalle tulee Janne Koljonen. Projektipäällikkö Maarit Mäkelä ja koordinaattori Katarina Martonen siirtyvät muihin tehtäviin ja haasteisiin sekä LUMA-kouluttaja Hanna Hankaniemi jää perhevapaalle.

Aurinkoista ja ihanaa kesää!

Saana Söderlund, LUMA-kouluttaja, LUMA-keskus Pohjanmaa

LUMA-keskus Pohjanmaa