StarT-ohjelmassa innostutaan ja toteutetaan monialaisia projekteja

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan Satamapuiston päiväkoti osallistui StarT-ohjelmaan ensimmäistä kertaa. Sain luvan haastatella heitä ja kysyä, miltä StarT-ohjelmaan osallistuminen tuntui ja millaisia kokemuksia siitä saatiin. Sitä ennen katsaus StarT-ohjelmaan, sillä se on varmasti vielä monelle tuntematon ja uusi kokonaisuus.

StarT-ohjelmassa tavoitteena on oppia yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja, jakamalla oppimisen iloa ja hyviä opetuskäytänteitä. Keskiössä on projektityöskentely, dokumentointi, yhteisöllisyys ja tietenkin erilaiset oppimisyhteisöt kuten koulut ja päiväkodit.  StarT on nimittäin suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

Satamapuiston päiväkodin ajatuksia StarT-ohjelmasta

Varhaiskasvatuksen opettaja Sarita Houtsonen ja Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Jenna Vironen osallistuivat ensimmäistä kertaa StarT-ohjelmaan. Osallistuminen herätti heissä erilaisia ajatuksia siitä, mikä koettiin helpolta ja mikä haasteelliselta.

– Projektiin lähteminen herätti meissä innokkuutta ja uteliaisuutta. Projektiin oli helppoa lähteä mukaan, koska kielikylvyssä työskennellään teemojen ja projektien parissa (työtapa on meille tuttu). Haasteellista oli aiheen löytäminen, koska emme jaa yhteistä kieltä lasten kanssa. Onneksi löysimme lasten mielenkiinnonkohteista sitten toteutettavan aiheen.

Uuteen ohjelmaan osallistuessa oppii aina jotain uutta.  Mitä opitte projektityöskentelystä?

– Opimme, että projekti saa uusia käänteitä ja ajatuksia. Projekti elää ja lapset tuovat siihen koko ajan uusia näkemyksiä. Projektityö on hyvä keino saada lapset osallistumaan ja olemaan osallisia. Suurena plussana on runsas dokumentointi, jota voimme myös yhdessä lasten kanssa seurata.

Virtuaaliset StarT-festarit

Kevätkaudella järjestettävät StarT-festarit on suunnattu ohjelmaan osallistuville oppimisyhteisöille. Festareilla lapset ja nuoret saavat loistaa sekä tuoda esille omaa osaamistansa, projektejansa ja oppimisen riemua. Lisäksi jaetaan monenlaisia kannustuspalkintoja. Vuonna 2021 StarT-festarit järjestettiin jo toista kertaa virtuaalisena tapahtumana johtuen koronatilanteesta. Ohjelmassa oli osallistuneiden projektien esittelyt, ryhmien videotervehdykset, festari-jumppa ja tuomareiden palkintojenjako.

Saimme tänä vuonna monipuolisen tuomariston, joka arvioi alakoulujen ja päiväkotien projekteja. Yllätysvieraaksi saimme Tubettaja Paqpan, joka piti tervehdyksen alussa ja toimi tuomarina. Tuomaristossa toimi myös Hanna Hankaniemi LUMA-kouluttaja ja opettaja LUMA-keskus Pohjanmaasta, Pentti Impiö erikoissuunnittelija Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksesta ja Harri Lehtinen ohjelmoinnin opettaja Vaasan yliopistosta.

Festareilla jaettiin alueellisia palkintoja. Varhaiskasvatuksen projektiksi palkittiin esimerkiksi Satamapuiston päiväkoti, Delfinerna -ryhmä, projektilla ”Voi hyvin” ja palkintona ryhmälle oli Zip Adventure Park –puiston ryhmälahjakortti. Miltä se tuntui lapsista ja aikuisista, Houtsonen ja Vironen?

– Aikuiset olivat todella ylpeitä ryhmästään. Lapset kiljahtivat riemusta. Parasta festareissa oli oman videotervehdyksen katsominen (lasten mielestä). Lasten ja aikuisten mielestä taukojumpat olivat kivoja.

Katso ja tutustu StarT-festareiden videokoosteeseen 2021 YouTube -kanavaltamme.

Miksi lähteä mukaan StarT-ohjelmaan?

Kiinnostuitko StarT-ohjelmasta? Mikä sai Satamapuiston päiväkodin lähtemään mukaan ja miksi suosittelisitte osallistumaan StarT-ohjelmaan, Houtsonen ja Vironen?

– StarT ohjelma on hyvä tapa toteuttaa varhaiskasvatustyötä. Se vahvistaa ryhmän ME-henkeä, harjoittaa yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Varhaiskasvatuksen oppimisen osa-alueet toteutuvat hyvin projektityöskentelyssä. StarT -projektia voi toteuttaa monella eri tapaa, esimerkiksi voi tehdä pienen tai laajemman projektin. Projektia ei kannata nähdä liian suurena asiana, vaan rohkeasti lähteä kokeilemaan. Pientyhmätyöskentelyä on hyvä ja helppo toteuttaa projektityöskentelyssä.

Ilmoittautuminen seuraavalle kaudelle 2021-2022 on alkanut 1.5.2021  https://start.luma.fi/ -sivustolla. Osallistuminen on helppoa täyttämällä vain verkkolomakkeen. Tervetuloa mukaan!

Kuva: Satamapuiston päiväkodin Delfinerna -ryhmä

Kirjoittaja