Syysloman virtuaalikerho onnistui yli odotusten

LUMA-keskus Pohjanmaa

Viime viikolla järjestimme virtuaalisen syyslomakerhon ”Tiedetaiturit”. Alkuperäinen suunnitelma oli järjestää perinteinen syyslomakerho meidän SAGA -tiedeluokassa Technobothnialla, mutta kaupungissamme eskaloituneen Korona-tilanteen takia ne suunnitelmat menivät uusiksi. Emme kuitenkaan halunneet peruuttaa kerhoa, vaan päätimme yrittää järjestää kerhon virtuaalisesti Zoom-ohjelman kautta.

Joten tuumasta toimeen. Lyhyellä varoitusajalla muutimme suunnitelmia. Suunnittelimme kerhon sisältöä uudelleen, ja keräilimme kaikille halukkaille osallistujille tarvikepaketit. Lasten vanhemmat hakivat ”LUMA-pussit” kerhoa edeltävänä päivänä Vaasan yliopiston kampukseltamme.

Jännityksellä odotimme keskiviikon aamupäivää, mitenköhän tämä onnistuu? Turhaan jännitimme! Meitä odotti linjoilla viisi innokasta ekaluokkalaista, yksi tokaluokkalainen ja yksi innokas pikkuveli. Homma lähti heti hienosti toimimaan, sillä kaikki lapset osallistuivat ja tekniikka pelasi!

Keskiviikon teemana oli robotit. Tutustuttiin erilaisiin robotteihin ja niiden käyttötarkoituksiin. Tämän jälkeen kaikki pääsivät itse suunnittelemaan ja valmistamaan omia robotteja ja ohjaimia. Aivan huikean hienoja robotteja syntyi, mitä erikoisemmilla toiminnoilla ja ohjausfunktioilla!

Torstaina siirryttiin kemian maailmaan taituroimalla taikajuomalla eri värejä. Lapset innostuivat maagisella tavalla väriä vaihtavan juoman kanssa leikkimään ja tekemään omia tutkimuksia. Valmistettiin myös taikajuoman avulla kauniita perhosia.

Perjantaina tutustuimme veden eri olomuotoihin. Leikimme vedellä pipetoimalla vesipisaroita kolikoiden päälle. Montako vesipisaraa mahtuu kolikon päälle? Yllättävän monta vesipisaraa pysyy kolikon päällä ja muodostaa parhaassa tapauksessa aikamoisen vesikalvon. Lopuksi pelattiin energia-bingoa. Haikein mielin sanoimme toisillemme heipat, ja toivoimme kaikki tapaavamme uudelleen!

Oli todella antoisa ja kiva kerho! Tästä pääset katsomaan videokoosteen! Näillä eväillä uskallamme varmasti järjestää lisää virtuaalikerhoja, kunnes tilanne taas normalisoituu ja pääsemme taas tositoimiin livenä. 😊 Kiitos tuhannesti ihanille osallistujille, nähdään taas!

Terveisin, Katarina & Saana

LUMA-keskus Pohjanmaa