Rehtori Jari Kuusisto, Vaasan yliopisto

Poikkeustilanne haastaa yliopistot, mutta yhdessä tästä selvitään

Elämme hyvin poikkeuksellisia aikoja Suomessa ja kansainvälisesti. Pandemia ja sen mittavat vaikutukset alkavat vähitellen hahmottua. Yliopistot ovat juuri nyt tilanteessa, toimintoja on sopeutettu poikkeusoloihin viranomaisten vaatimusten mukaisesti. Pääministerin Marinin ja hallituksen viesti on selkeä: nyt tehdään kaikki mahdollinen riskiryhmien suojelemiseksi, järeidenkin toimenpiteiden avulla.

Yliopistoille yhteiskunnan haavoittuvimpien suojelu on tarkoittanut tilojen sulkemista sekä etäopetukseen ja
-työhön siirtymistä. Pääsemme ottamaan digiloikan kerralla uudistamalla toimintatapojamme esimerkiksi monimuotoisen opiskeluun ja uusiin työtapoihin liittyen. Myös opiskelijat ovat uuden edessä.

Yliopistojen tavoitteena on turvata perustehtävien ylläpito epidemian aikana. Yhdessä tekemällä selviydymme tilanteesta parhaiten. Paine yliopistojen toiminnan järjestämisestä ja ylläpidosta tässä erittäin haasteellisessa tilanteessa kohdistuu jokaiseen yliopistolaiseen, ja vaatii luottamusta toisen ammattitaitoon ja näkemykseen.

Vaasan yliopiston osalta voin ylpeydellä todeta, että olemme muuttaneet toimintaamme uskomattoman nopeasti. Olimme aivan ensimmäisiä yliopistoja, jossa järjestettiin virtuaalinen väitöstilaisuus. Digikahvejakin juodaan päivittäin. Lämpimät kiitokset kaikille, jotka näyttävät konkreettisesti, miten toiminta on siirtynyt verkkoon.

Jokainen meistä voi venyä, kantaa vastuuta ja näyttää esimerkkiä tässä vaativassa tilanteessa. Parhaiten se tehdään sillä, että hoidetaan työt tehokkaasti ja positiivisella asenteella. Ei anneta epidemian viedä yhtään ylimääräistä huomiota tai energiaa.

Tulevaisuus tarvitsee edelleen asiantuntijansa ja tietonsa, ja sitä me täällä yliopistolla olemme tekemässä. Tälläkin hetkellä tiedeyhteisö analysoi koronaviruksen kehittymistä ja ennen kaikkea yrittää keksiä keinoja pysäyttää se. Tiede tämänkin epidemian lopulta taltuttaa.

Jari Kuusisto
rehtori