”Me kaikki voimme tehdä asioita, joilla tuemme yliopiston kehitystä”

Oli mahtavan hieno asia tulla pyydetyksi Vaasan yliopiston hallitukseen seuraavalle kaudelle, edellisen neljän vuoden lisäksi. Yliopistossa oli mielestäni saatu edellisellä kaudella monia onnistumisia aikaiseksi. Moni työ oli kuitenkin vielä kesken, ja onkin todella motivoivaa saada jatkaa kehitystyötä hallituksen jäsenenä. Meillä on vielä haasteita edessämme niin rahoituksen, kansainvälistymisen kuin vaikuttavuudenkin alueilla. Koulutuksen houkuttelevuuden parantaminen on tärkeää ikäluokkien pienentyessä. Lisäksi meillä on menossa Suomen hienoimman yliopistokampuksen kehityshanke, joka on tärkeää saada eteenpäin.

Hallitustyössä on tärkeää varmistaa, että tavoitteet ja strategia ovat vahvoja, talous tukee strategiaa ja että yliopistolla on toimiva organisaatio ja johto. Näiden lisäksi yhteiskuntasuhteet, erityisesti houkuttelevuus ja vaikuttavuus, kuuluvat myös hallituksen huomion kohteisiin. Kaikilla näillä osa-alueilla on tehty hienoista kehitystä – ja pystytään kehittymään yhä edelleen. Toivoisin, että hallituksen lisäksi koko yliopisto – siis opiskelijat ja henkilöstö – osallistuisivat Vaasan yliopiston näkyvyyden parantamiseen tempauksilla, tapahtumilla, tiedejulkaisuilla, mahtavilla saavutuksilla sekä kunnianhimoisilla tavoitteilla. Voisimme myös kohahduttaa tekemisillämme silloin tällöin. Me kaikki voimme tehdä asioita, joilla tuemme yliopiston kehitystä.

Yliopiston vahvuus tieteitä yhdistelevä strategia

Osaaminen, mitä tuon yliopiston hallitukseen, kumpuaa pitkästä työskentelystä teollisuuden parissa Wärtsilässä, jossa olen monien eri roolien kautta oppinut kansainvälisestä liiketoiminnasta ja tuotekehityksestä. Päivätyössäni olen teknologiajohtaja. Lisäksi olen kahden Wärtsilän kiinalaisen yhteistyöyrityksen hallituksessa; yritysten toisena omistajana on kiinalainen valtion telakkayhtiö. Olen lisäksi laihialaisen pk-yritys T-Drillin hallituksessa ja aiemmin olen ollut muiden teollisuusyritysten, Pohjanmaan Kauppakamarin sekä järjestöjen hallituksissa. Lisäksi olen väitellyt Vaasan yliopistosta vuonna 2017 aiheenani kestävä kehitys ja innovaatiot. Vaikka taustani hallitustyöstä onkin laaja, ei se monestikaan auta minua osoittamaan ratkaisuja. Sen sijaan se auttaa esittämään kysymyksiä, joiden avulla voimme koko hallitus yhdessä rakentaa ratkaisuja.

Vaasan yliopiston rooli yhteiskunnassa tulee jatkossa korostumaan erityisesti tieteitä yhdistelevän strategiansa avulla. Kilpailukyky, innovaatiot ja kestävä kehitys ovat huipputärkeitä. Kun yhdistetään eri tieteenalat tukemaan niitä, voimme nostaa Vaasan yliopiston kokoaan isommaksi ja houkuttelevammaksi. Kansainvälistyminen on monen yliopiston agendalla, mutta Vaasassa ympäristö ja liiketoiminta luovat luonnolliset lähtökohdat kansainvälisyydelle. Etäyhteyksien kehittyminen on myös lähentänyt yhteistyötä maailman huippuyliopistojen kanssa.

Juha Kytölä
Vaasan yliopiston hallituksen varapuheenjohtaja