Todellinen oppiminen syntyy, kun ymmärrämme luonnon, kulttuurin ja ihmisten välisen yhteyden.
– Alvar Aalto
Työskentelin Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaassa kannustavan ja inspiroivan tiimin kanssa järjestämässä koululaisille kiinnostavaa tiedekasvatustoimintaa kieliharjoitteluni aikana. Käytännöllisten kokeiden ja osallistavien aktiviteettien avulla lapset tutkivat tieteellisiä käsitteitä tehden oppimisesta nautinnollista ja saavutettavissa olevaa. Koulutuksen ja luovuuden yhdistämisen tärkeyttä korostivat heidän innostuksensa ja uteliaisuutensa.
Tämän harjoittelun aikana sain arvokkaita taitoja koulutuksen koordinoinnissa, yhteistyössä ammattitaitoisen tiimin kanssa, ja sopeutumiseen nopeatempoiseen ympäristöön. Sen lisäksi, että sain arvokkaita näkemyksiä suomalaisesta työkulttuurista, sain myös ymmärrystä työtovereiden vuorovaikutuksesta, tehtävien priorisoinnista ja organisaation arvojen ilmentymisestä. Sain myös paremman suomen, kolmannen kieleni, taidon, mikä auttoi kommunikoimaan tehokkaammin ammatillisessa ympäristössä.
Osallistuin lähes kymmeneen työpajaan, jotka kattoivat monenlaisia aiheita. Tieteen, tietokoneohjelmoinnin, robotiikan, avaruustutkimuksen, käsityön, rakettien ja satelliittien rakentamisen sekä kemian lisäksi nämä työpajat tarjosivat minulle uutta tietoa ja esittelivät innovatiivisia lähestymistapoja koululaisten inspiroimiseen STEM-aloilla. Osallistuin SAGA-tiedeluokassa myös videoon, joka esitteli rakettien ja satelliittien merkitystä koulutuksessa ja osoitti, kuinka näitä aiheita voidaan käsitellä oppilaiden kanssa.
Työpajojen lisäksi ohjelma tarjosi vierailuja Technobothniaan, Fabriikkiin ja Tervahoviin sekä tutkimuslaboratorioihin, kuten Merenkurkun avaruuskeskukseen, 3D-tulostus laboratorioon ja moottorilaboratorioihin. Lisäksi tutustuin työkaluihin, kuten Spheroihin, mikroskooppeihin, Globaalit sankarit -lautapeliin ja Inventor’s kit -sarjaan SAGA-tiedeluokassa LUMA-keskuksen henkilökunnan ohjauksessa, sekä laitteiden ylläpitoon, kuten akkujen lataamiseen. Sain näiden kokemusten kautta kokonaisvaltaisen käsityksen innovatiivisista opetusmenetelmistä ja STEM-koulutuksesta.
Työskentely LUMA-keskuksessa tarjosi minulle mahdollisuuden harjoitella suomea työelämässä, laajentaa sanavarastoa ja syventää kulttuurista ymmärrystä. Alani edellyttää sujuvaa suomen kielen taitoa, mikä mahdollistaa sujuvan yhteistyön, ihmissuhteiden rakentamisen ja sitoutumisen integraatioon. Nämä taidot parantavat epäilemättä uranäkymiäni Suomessa.
Kun muistelen harjoitteluani, se alkoi 21.10.2024 ja päättyi 30.11.2024, ja se on mennyt niin nopeasti! Intohimoisena taiteesta ja koulutuksesta, erityisesti lasten kanssa työskentelystä, tämä harjoittelu oli minulle ihanteellinen tilaisuus saada arvokasta kokemusta ja kehittää asiantuntemustani. Harjoitteluni ohjaajien ystävällisyyden ja ohjauksen ansiosta olen päässyt kohti ammatillisia tavoitteitani ja ottamaan seuraavat askeleet urallani. Heidän ansiostaan olen saanut arvokkaita taitoja ja tietoja, jotka auttavat minua tulevaisuudessa.
Teksti: Noushin Jafarzi
Kuvassa SAGA-tiedeluokan valokuvataulut. Kuvaaja: Harri Huusko.