Kansallisominaisuus käyttöön!

Korkeakoulumaailma muuttuu ja uutena piirteenä maksuttomaan suomalaiseen yliopistomaailmaan astuvat lukuvuosimaksut. Yliopistojen on perittävä kokeilujen sijaan EU/ETA-alueen ulkopuolisilta opiskelijoilta vähintään 1500 euron lukukausimaksuja vuodesta 2017 alkaen.

Vaasan yliopistossa on tarjolla kuusi tuloksellista kansainvälistä maisteriohjelmaa, joihin hakijamäärät ohjelmaa kohden ovat Suomen kärkeä. Kaikkia niitä yhdistää vahva yhteys painoaloihimme ja ne tukevat yliopistomme
strategiaa kansainvälisenä yliopistona.

Opiskelijoille ohjelmat tarjoavat monikulttuurisen ympäristön, jossa todella jo testataan sellaisia työelämävalmiuksia, joita globaalissa maailmassa tarvitaan. Harvan työkaveri oikeasti puhuu Oxford Englishia ja
ryhmätyön tekeminen Venäjä-Nigeria-Suomi-akselilla avaa näkökulmaa siihen, mitä eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa työskenteleminen on.

Puheenvuoroja ei jaeta vuorotellen, eikä väärinymmärryksiltäkään voi välttyä. Parhaimmillaan voi kuitenkin huomata, että oma viestintä kehittyy huimasti. Vaatii rohkeutta sukeltaa keskeyttämään ranskalaisen puhetulva ja puhua kovempaa kuin italialainen, että saisi suunvuoron. Näitä taitoja tulevilta asiantuntijoiltamme ja Suomen talouden nostajilta kuitenkin vaaditaan. On osattava keskustella vaikka ei enää jaksaisikaan, hymyiltävä vaikka ei paljon naurattaisi ja tiedettävä tämä ja tuo asia Suomen historiasta ja ruokakulttuurista oman alan suvereenin tietämyksen lisäksi.

Rohkeutta vaaditaan nyt myös suomalaisilta korkeakouluilta kun pitää alkaa uida syvässä päässä muiden maailman korkeakoulujen kanssa. Ruotsissa lukukausimaksut laskivat hakijoiden määrää todella merkittävästi,
vaikka maailman parhaita markkinoijia ovatkin. Meitäkin varmasti pelottaa miten tässä pärjätään. Suomessa on aina perinteisesti kysytty tänne eksyviltä ulkomaalaisilta, että miksi tulit Suomeen? Harvemmin kysytään,
että millaista siellä Koreassa on. Kysymys kertoo asenteestamme. Miksi tulit tänne kylmään, hiljaiseen maahan, jossa on korkea verotus ja ihmiset tulevat ulos vasta auringon myötä?

Toivoisin, että kaikki näkisimme joskus Suomen kansainvälisten opiskelijoidemme silmin. Uskomatonta, että yliopistomme edessä voi talvella kävellä meren päällä – jopa ajaa autolla. Kuinka hienot ja kaikille avoimet tilat tiedekirjastomme tarjoaa ilmaiseksi – kaupunkilaisillekin. Voi siellä terassilla talvellakin istua, viltin ehkä tarvitsee, mutta sehän on vain eksoottista!

Nyt edellytetään rohkeutta vääntää omaa ajattelua toisin päin. Meillä on laadukas korkeakoululaitos, jossa on vientituotetta kylliksi, kunhan itse pääsemme sen yli, että lakkaamme kyselemästä, miksi tänne eksyit kun minäkin lottoan joka viikko, että pääsisin etelään…

Ikäluokat pienenevät ja vaikka työttömyyden raskaat tuulet nyt puhaltavatkin tarvitsemme myös tulevaisuudessa ihmisiä sekä Suomen työelämässä että siellä Kiinan päässä energiasektorimme puolestapuhujana. Sisua siis – onhan se kansallisominaisuutemme.

Francesca Cucinotta
Päällikkö, opiskelun ja opetuksen palvelut

Verkkotoimitus

Verkkotoimitus - Johtoajatus