Vinkit työelämän ja opiskelun yhdistämiseen – jatkuvaa oppimista käytännössä

Jatkuva oppiminen

Työelämä muuttuu, vauhti kiihtyy koko ajan, perässä olisi pysyttävä. Mitä se vaatii? Miten pysyä työelämän vaatimusten mukana, kehittää, laajentaa ja syventää omaa osaamistaan, mutta samalla käydä töissä ja viettää vapaa-aikaakin?

Uutta voi oppia monella tavalla. Erilaiset syventävät ja laajentavat koulutukset, täydennyskoulutukset, avoin korkeakouluopetus, tutkinto-opiskelu, kurssit, webinaarit, verkkokoulutukset ja työssäoppiminen ovat esimerkkejä oppimismuodoista. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja kursseilla oppii uusia taitoja ja tietoja.

Nykyään työn ohessa oppimiseen on yhä enenevissä määrin erilaisia mahdollisuuksia. Kaikille löytyy siis varmasti oma ja mielekäs tapa oppia uutta.

Olen opiskellut oikeastaan koko elämäni. Aloitin opinnot Vaasan yliopistossa vuonna 2012 heti ylioppilaaksi kirjoitettuani. Aikaa yliopiston läsnäolevana opiskelijana vierähti seitsemän vuotta, mutta samalla kävin kokoaikaisesti töissä neljä vuotta. Valmistuin filosofian maisteriksi viime keväänä ja ajattelin, että opiskelut olivat tässä. Gradun työstäminen ja viimeistely töiden ohessa oli kuluttavaa.

Mutta gradutuska unohtui nopeasti. Melkein heti valmistuttuani kuulin ilmaisesta täydennyskoulutuksesta, joka olisi mahdollista suorittaa työn ohessa. Kiinnostuin, sillä koulutuksesta olisi minulle hyötyä tulevaisuudessa ja aihe kiinnosti. Päätin hakea ja yllätyksekseni pääsin sisään. Opiskelut saivat siis jatkua kesäloman jälkeen.

Miten sitten käytännössä opiskelujen ja työelämän yhdistäminen onnistuu? Tässä muutama vinkki:

1. Tehty työ on paras työ

En pyri täydellisyyteen, vaan tähtään siihen, että saan kaikki vaadittavat koulutehtävät tehtyä. Tehtäviin tarttuminen on helpompaa, kun ajattelee, että riittää, kun saa puristettua vain vaadittavat asiat.

2. Ajanhallinta

Kun aikaa on rajallisesti, on tärkeää aikatauluttaa opiskelu. Kalenteriin tehdyt merkinnät ja viikkosuunnitelmat antavat rutiinia tekemiselle. On mukavampaa opiskella, kun tietää, että kahden tunnin päästä voi lähteä lenkille, avata television tai lukea vaikkapa kirjaa.

3. Realistiset tavoitteet opiskelussa

Älä valitse liian montaa kurssia yhtä aikaa opiskeltavaksi. Liiallinen kurssimäärä uuvuttaa ja vapaa-aikaa jää vähemmän. Aseta opiskelulle realistiset tavoitteet ja valitse kursseja ennemmin liian vähän kuin liian paljon.

4. Vinkki työnantajille: työnantajan tuki tärkeää

Opiskelun ja työn yhdistämistä helpottaa myös se, että työnantaja tukee sitä. Antaa esimerkiksi mahdollisuuden joustaa työajoissa, jotta opiskelu on mahdollista. Omalla kohdallani työnantajat ovat aina olleet hyvin myötämielisiä opiskelun ja työn yhdistämiseen, ja olenkin päässyt luennoille kesken työpäivän tai lähtemään töistä aikaisemmin. Siitä kiitos! Opiskelu lisää osaamista ja mielekästä sisältöä elämään, mikä varmasti heijastuu myös työhyvinvointiin.

Onnea jatkuvaan oppimiseen!

Sofia Niemelä
Asiantuntija, viestintä ja markkinointi, jatkuva oppiminen
Vaasan yliopisto