Yleisö kuuntelee puhujaa jatkuvan oppimisen roadshow'lla.

Osaamisen kehittäminen tärkeää sekä organisaation että työntekijän näkökulmasta

Jatkuva oppiminen

Osaamista tulevaisuuteen – jatkuvan oppimisen roadshow käynnistyi viime viikon torstaina 14.11. Vaasasta teemalla työhyvinvointi ja jatkoi matkaansa Seinäjoelle perjantaina teemalla talous ja johtaminen.

Vaasan kaupunki on tehnyt erilaisia toimenpiteitä houkutellakseen osaajia Vaasan alueelle. Esimerkiksi Uumajan yliopistolla järjestetty opiskelijoiden rekrytointitapahtuma oli onnistunut.

”Uumajan yliopistossa opiskelee paljon suomalaisia, ja tarkoituksena on houkutella heidät palamaan Vaasan alueelle töihin. Kaksikielisyys houkuttaa myös niitä opiskelijoita, jotka eivät ole Vaasan alueelta kotoisin”, kertoi Vaasan kaupungin kehittämispäällikkö Nina Hautio.

”Onnistuakseen organisaatio tarvitsee osaavia työntekijöitä, mutta työntekijöiden osaamisen kehittymistä ja syventymistä tukeakseen organisaation täytyy panostaa lisäksi työhyvinvointiin ja johtamiseen”, esitti Vaasan yliopiston koulutuspäällikkö Henna Hyytiä.

Tutkijatohtori Susanna Kultalahti puhui työhyvinvoinnista osana jatkuvaa oppimista. ”Työkyky koostuu muun muassa terveydestä ja toimintakyvystä sekä osaamisesta, jotka luovat perustaa työhyvinvoinnille.”

Vaasan yliopiston koulutuspäällikkö Heli Väre korosti, että osaamisen kehittäminen on iso kilpailuetu työmarkkinoilla. ”Rekrytoijana katson ensimmäisenä, miten henkilö on kehittänyt ja syventänyt osaamistaan.”

Seinäjoella Into Seinäjoki Oy:n toimitusjohtaja Leena Perämäki kertoi Seinäjoen alueen ja työllisyyden kehityksestä. ”Tulevaisuudessa jatkuva oppiminen korostuu, kun työikäinen väestö pienenee ja väestö keskittyy isoihin kaupunkeihin. Alueen vetovoima vaikuttaa siihen, minne osaava työvoima muuttaa.”

”Talouden ja johtamisen näkökulmasta jatkuva oppiminen on tärkeää, sillä esimerkiksi koneoppiminen, tekoäly, muuttuva lainsäädäntö ja ohjelmistorobotiikka muuttavat alaa jatkuvasti”, kertoi Vaasan yliopiston professori Marko Järvenpää.

Vaasan ja Seinäjoen aamukahvi-tilaisuuksiin osallistui noin 40 henkeä, kiitos kaikille osallistujille ja puhujille erinomaisista puheenvuoroista ja hyvästä keskustelusta! Innostavat puheenvuorot ja antoisat keskustelut jatkuvat Roadshown seuraavissa kaupungeissa Kristiinankaupungissa 26.11., Pietarsaaressa 28.11.  ja Kokkolassa 4.12.2019. Tervetuloa!

Sofia Niemelä
Asiantuntija, viestintä ja markkinointi